FIFA 2004
- Tesztplatform: PC
- —
- Írta: The Hedgehog
És akkor eljõ az október. Az EA hivatalos fórumain a
fejlesztõk nagy sajnálkozás közepette jelentették be a játék egyes
részeinek elhagyását. Ilyen volt például a dinamikusan változó idõjárás
és fizika. Igen! Közel volt a megjelenés és õk egy napot sem akartak
késni.
És akkor eljõ a november. A FIFA Football 2004 megjelent,
pontosan. Akkor amikorra azt az EA Sports megígérte. Mindenki
fejetlenül szaladt haza a hóna alatt a dobozzal, melyrõl Ronaldinho,
Henry és Del Piero mosolyog ránk (najó, nem mosolyognak :D). Néhány
perc, óra játék után azonban azoknak akik már nem egy FIFA-val volt
dolguk hiányérzetük támadt. Nem azért mert nem kaptak minõséget a
pénzükért? Dehogy! Ellenkezõleg! A FIFA Football 2004 az egyik legjobb
FIFA játék ami idáig megjelent. Csupán nem került bele néhány alapvetõ
dolog, ami azért be kell vallani, illet volna! De ne szaladjunk elõre.
Nézzük sorban a dolgokat.
Az intró a szokásos, melyet
megszokhattunk. Se nem jobb, se nem rosszabb az elõzõ évinél. Kellene
már egy olyan, mint anno a FIFA 99-é vagy a World Cup 98-é. Azok
ütöttek. A zene viszont elsõ osztályú. Ehhez mindíg is értett a kanadai
csapat. Tökéletesen a hangulathoz igazodó és megunhatatlan számokat
hallhatunk. És nem öt vagy hat felvétel van, hanem 28 (!!!). A világ
majd minden tájáról származó elõadóktól. A menübe lépve azt
tapasztaltam, hogy a fejlesztõk megpróbáltak itt is változtatni a régi
konstrukción (rengeteg kritikát kaptak az elõzõ részek puritán menüi)
és egy dinamikusabb, egyszerû ám jobban átlátható felületet összehozni.
Nos szebb nem lett és néhol még nehézkes is a kezelése. Nem tudom, hogy
miért nem lehetne úgy megoldani, mint ahogyan a TCM-ben?
Játékmódok terén történtek változások. Továbbra is
indíthatunk barátságos mérkõzést. Itt tetszõleges csapatot kiválasztva
mérkõzhetünk meg a gép ellen. Van mibõl válogatni, hiszen 24 bajnokság,
466 csapatának több, mint 10000 játékosa került a játékba. Mondanom sem
kell a 2004. október elejéig lezárult igazolásokig minden csapat a
valós keretével szerepel. Így például Makalele már a Chelsea-ben nyomja
stb. Mi nem jártunk túl jól. Igaz a válogatottunk ott van az
International rész alatt, de a keret mit ne mondjak gyalázatos. Lendvai
stabil kezdõ csatár, Sáfár pedig söprögetõként jeleskedik.
Megmosolyogtató és egyben elszomorító! Nem szóltam a bajnokságokról.
Van itt minden. Olasz, Spanyol, Angol szóval a szokásosak plusz
kiegészülve a portugál és holland elsõ osztállyal, valamint számos
alsóbb osztállyal. Idén ugyanis játszhatunk akár az angol Division 3
vagy az olasz Seria B résztvevõivel is, sõt bajnokság módban is
választhatók ezek. Apropó bajnkság mód. Ezen a néven (vagyis League)
hiába keresitek a játékban, hiszen idén ezt a lehetõséget a Career Mode
hivatott helyettesíteni.
A Career Mode, vagyis Karrier Mód
kétség kívül nagyszerû újítás. Az egész dolog úgy néz ki, hogy
kiválasztunk mondjuk egy csapatot a spanyol másodosztályból (vagy
akárhonnan) és azzal kell különbözõ, a gép által az idény elején
kitûzött feladatokat teljesíteni. Például nyerjünk zsinórban x számú
meccset vagy juttassuk a csapatot egyel feljebbi osztályba. Minden
egyes feladat sikereses teljesítéséért presztizs pontokat kapunk az
idény végén. A presztizs pontoknak nagy szerepük van. Kezdetben az
alapértékbõl (1000) kell gazdálkodnunk. Minden egyes csapat vagy
játékos edzés (mert ez is van) pontba kerül. Minden héten kioszthatjuk
ezt az 1000 (késõbb majd több) pontot. Mi döntjük el mire. Igazolni
például idény elején (nyáron) vagy a téli átigazolási idõszakban lehet.
Egy igazolás presztizs pontba is kerül (a pénz mellett) ezzel elkerülve
azt, hogy egy héten több játékost vegyünk. Például a Manchesterrel meg
szeretnénk venni Figo-t, aki nincs szabadlistán ezért biztos, hogy
eredeti ára felett kérnek érte a Realnál. Teszünk egy árajánlatot a
klubnak és ha elfogadják máris mienk a portugál sztár. Az érte adott
pénz levonódik a bankszámlánkról, valamint a meglévõ presztizs
pontokból is lejön az amibe az igazolás ezen a héten került. Persze a
presztizs pontok nem veszhetnek el, hiszen minden újabb hét elején
ismét a teljes számból gazdálkodhatunk. Ja és ami a legtutibb, hogy a
többi csapat is vesz és elad játékosokat függetlenül tõlünk. Az is
megeshet, hogy elutasítják az ajánlatunkat, mondván a klubbunk nem elég
jó egy ilyen sztár-játékos számára, hiába adunk érte akár magasabb árat
is. Szóval tök élethû a Career Mode és a játék szavatosságát nagyon
megdobja.
Aki viszont csak rövid kikapcsolódásra vágyik és
mondjuk nyomna egy VB-t vagy egy BL-t az rögtön felejtse is el, ugyanis
ezek totálisan hiányoznak a Tournament módból. Ott csupán a bajnokságok
kupáit játszhatjuk le külön, aminek nem sok értelme van. Jobban örültem
volna egy beépített Custom Cup-nak vagy valami hasonlónak, mint az
elõzõ években így megoldották volna a problémát, de így hiába is a
Career Mode ez valymi kevéske. Azonban végre ebben az évben
visszahozták, amiért annyira sírtak a rajnogók. A tréning mód újra
elérhetõ és tényleg nagy segítség mind az új játékosoknak, mind pedig
azoknak akik az új irányítással akarnak ismerkedni. Itt gyakorolhatunk
bármit. Szögleteket, szabadokat vagy akár edzõmérkõzést is játszhatunk.
Erre van két remeken lemodellezett és tényleg életszagú edzõpálya, ahol
a játékosok megkülönböztetõ trikókban szaladgálnak a gyepen. Impresszív!
Gyep! Na most már indítsunk egy játékot
és nézzük magát a grafikát. Különösebben nincsenek a játéknak nagy
igényei, de azért a zavartalan meccsekhez elkél egy izmosabb 1.5+
ghz-es proci és egy újabb videókártya (GeForce2 már szenved alatta a
tapasztalataim szerint). A kivonuláskor nekem a játékosok arcai tûntek
fel elsõre. Hihetetlenül valósághû néhány ismertebb játékos. Látszik,
hogy ezen nagy hangsúly volt az EA-nál és sikerült is megközelíteni a
valóságot. A mezek pontosak, bár nem tûnnek olyan tûélesnek és ezért
messzirõl minden olyan elmosott rajtuk. A mozgások mint az lenni
szokott folyamatos és semmi mû dolgot nem követnek el a virtuális
focistáink. Néhány percnyi játék után én úgy vettem észre, hogy sok
mindent azért nem újítottak grafikai szinten. A stadionok csak
hajszálnyival szebbek (igaz ez épp elég :D), a közönség viszont
rosszabb, ha mondhatom csúnya! Nem tudom miért kellett akkor már ezt
lecserélni, de a mostani valami borzadály és még az animációjuk is 4-5
fázisnál többõl nem nagyon áll, így nem kelt valami élethû képet.
Persze a meccs közben nem erre koncentrálunk és valljuk be, minket
inkább az izgat, mi folyik a pályán!
Az irányítás kibõvült és a
kritizált elemei, mint a fejelés ki lettek javítva. Ez a része a
játéknak amibe nem lehet nagyon belekötni. A játékosok élethû mozgására
már utaltam, de játék közben lehet csak észrevenni igazán, hogy
mennyire finoman kapcsolódnak egymáshoz egyes fázisok. Mindennek megvan
a maga üteme. Nem lehet csak úgy uk-mukk-fukk (ki tudja, hogy kell ezt
írni? :D) tûzelni. Minden a labda és a játékos helyzetétõl függ. Idén a
labda nélkül szaladgáló, vagyis a gép irányította játékosokon volt a
hangsúly. Ezt tökéletesítették, hogy tényleg együtt éljenek a mi
tevékenységünkkel. Helyezkednek, küzdenek a réseken átjutásért és
együtt élnek a játékkal. Ebbe persze mi is beavatkozhatunk az úgy
nevezett Off The Ball irányítás. Ezt a billentyûzeten az Y gomb
megnyomása után érhetjük el, ha nálunk van a labda. Ekkor három másik
csapattársunk feje felett 1-tõl 3-ig számozva ikonok jelennek meg,
melyek között az Y ismételt megnyomásával válthatunk. Ezeket a
játékosokat a SHIFT+nyilakkal irányíthatjuk, majd az A vagy W gombokkal
indíthatjuk õket a labdával. Ezzel olyan helyzeteket kialakítva,
melyeket eddíg más futball játékban nem láthattunk. Hihetetlen, hogy
mennyi szituációban használható az Off The Ball. Akár beadásnál, akár
kontrázásnál, bármikor. Részben újdonság még a menet közben
változtatható taktika vagyis az IGM, ezzel gyorsan megváltoztathatjuk
csapatunk támadási illetve védekezési stílusát. Hasznos. Szögleteknél
például van egy olyan lehetõségünk, hogy elõre bekonfiguráljuk négy
fajta felállási taktikát. Ezt a még a menüben a Set Pieces alatt
tehetjük meg és érdemes, mert nagyon sok szolgálatot tud tenni ha
komolyabb mérkõzéseket játszunk. Persze nem elég a megfelelõ taktika.
Hiszen egy-egy szöglet vagy közvetett szabdrúgás esetén az ellenfél
megpróbál megakadályozni bennünket abban, hogy értékesítsük a beadott
labdát. Nekünk pedig meg kell próbálni egy testcsellel vagy bármi
mással lerázni õt. És fodítva ha a gép jut büntetõhöz. Ötletesen
oldották meg a fiúk az biztos, mégha elsõre bonyolultnak is hangzik.
Lényegében nem tudok mást mondani, mint mind fizikai, mind mesterséges
intelligencia terén jelesre vizsgázott nálam a FIFA 2004. Élethû,
izgalmas és változatos.
Szólnék még a hangokról és a kommentárról. Utóbbi
szinte semmit sem változott. Ismét John Motson és Ally McCoist nyomja a
dumát és nem sokat bõvült a szókincsük. Kiváncsi vagyok, hogy mikor
elégeli meg az EA, hogy évrõl-évre felróják nekik a kommentárok
unalmasságát. Ha a fizikai megvalósításra azt mondtam, hogy szinte nem
lehet belekötni, akkor a hangokra mondhatom, hogy egyáltalán nincs
bennük hiba. A mérkõzések alatt a közönség mindíg az adott szituációhoz
igazodik és több csapat szurkolói ugyanazokat a dalokat és buzdításokat
kántálják, mint a való életben. Az futball atmoszférájának
megteremtéséhez pedig ezek nagyban hozzájárulnak.
Összegzés
képpen annyit tudnék mondani, hogy bár számomra csalódás a FIFA
Football 2004, mégis a FIFA játékok három dobogósa között van. A
játékra nagyon rányomta a bélyegét a kapkodás, hiszen az alap verzióban
nem állíthatjuk a grafikai részletességet, nem konfigorálhatjuk át az
irányítást, nem menthetünk replayeket és ami a legrosszabb nem
játszhatunk LAN vagy Direkt IP-s multiplayer mérkõzéseket. Ezekre csak
az 1.1-es hivatalos javítópatch telepítése után van lehetõségünk. Úgy
vélem a fejlesztõk mindenképpen a Pro Evolution Soccer 3 megjelenése
elõtt akartak kijönni a FIFA 2004-el bebiztosítva ezzel a pozíciójukat.
De nem hiszem, hogy ha ráhúztak volna akár még egy hónapot, akkor senki
sem figyel fel rá, mert hiszen a neve FIFA. És jöhet akármilyen
trónkövetelõ, ezt a nevet nem lesz könnyû kitörölni a játékosok
fejébõl.
« vissza a tesztekhez |
---|
Értékelés
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!
Csakfoci.hu |
---|
- Topligák: Tizenegyesekkel húzott be fontos meccset a Real Madrid, Kerkezék a hajrában kaptak ki a Chelsea-től - eredmények, videók
- Őrült végjáték: A 100. percben 11-est hibázott a DAC, hátrányból fordítva nyerte a rangadót a Slovan
- Mbappé után újabb sztárt szerezhet meg ingyen a Real Madrid; a Liverpool Van Dijk, a City De Bruyne utódját találhatta meg - külföldi körkép
- Hússzor megnéztük, de még most sem értjük, hogyan lehetett kihagyni ezt az elképesztő ziccert - videó
- MK: Máté és Csertői is győzelemmel debütált, Dzsudzsák pazar szabadrúgásgólt lőtt, Bárány mesterhármast szerzett - videók
- Légiósok: Szűcs főszerepet vállalt a Plymouth győztes góljában és bravúrgyőzelmében, megvan Csoboth első találata Svájcban - videók
Adatlap
kérlek, válassz az alábbiak közül!
Értékelés
85 |
|
||
---|---|---|---|
90 | |||
95 | |||
100 | |||
86 |
A 10 legfrissebb teszt
FIFA 18 |
FIFA 17 |
FIFA 16 |
FIFA 15 |
FIFA 14 |
FIFA 13 |
UEFA EURO 2012 |
Pro Evolution Soccer 2012 |
Fifa 12 Németh Márk tesztje |
FIFA 11 (PC) |
A hónap legnépszerűbb tesztjei
FIFA 11 (PC) |
Fifa 12 Németh Márk tesztje |
FIFA Street |
Pro Evolution Soccer 2012 |
FIFA 07 |
FIFA 13 |
FIFA 08 |
Madden NFL 08 |
FIFA 18 |
FIFA 16 |
Hírlevél
Ne maradj le az újdonságokról, iratkozz fel hírlevelünkre a heti összefoglalókért.
Feliratkozom a fifahungary.hu hírlevelére! |
Közösségi média
@Fifahungary követése |
@Fifahungary követéseKövess minket Twitteren is! |
#FIFAHungaryVideoIratkozz fel YouTube csatornánkra! |